کتابداران و کاربران کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانند با ارائه بازخورد خود درباره ساعات ارائه خدمات کتابخانههای عمومی در این نظرسنجی شرکت کنند.
X
به گزارش لیزنا، به طور کلی هدف کتابخانهها از گردآوری و سازماندهی منابع، ارائه خدمات به مراجعهکنندگان است. مراجعان کتابخانه با انگیزهها و دلایل متفاوتی جهت کسب اطلاعات و آگاهی، راهی چنین مکانی میشوند تا از منابع آن بهرهمند شوند. خدمات امانت، مرجع و استفاده از سالن های مطالعه از مسئولیتهای اصلی هر نوع کتابخانهای بویژه کتابخانه های عمومی است، که از آن به عنوان دانشگاه مردم یاد می شود، و باید به گونه ای سامان یابد که نهایت بهره مندی از مجموعه منابع را تضمین کند.
مشخصه بارز این خدمات ارتباط با مراجعهکنندگان است. سطوح ارائه خدمات مذکور که در کتابخانهها ارائه میشود متفاوت است و به عواملی چون شرایط جامعه، سنتهای جامعه، انواع مراجعهکنندگان، نوع و اندازه کتابخانه، منابع و تعداد نیروی انسانی آن بستگی دارد.
چون کتابخانه ها با ارائه این خدمات با مراجعه کنندگان در تماس مستقیم هستند، تأمین رضایت استفادهکنندگان از خدمات ارائه شده می تواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت این نهادها باشد. لذا همانند یک موجود زنده نیازمند مراقبت، توجه، و فراهم نمودن شرایط رشد است و ضروری است که این نهادها به عنوان عضو پویای جامعه، مرتبا مورد مشاهده و ارزیابی قرار گیرند تا نقاط قوت و ضعف آنها شناخته شود و در جهت ارائه خدمات مطلوب تلاش گردد چراکه امروزه، تأکید بر لزوم تأیید رضایت استفاده کنندگان اصلی است که قبول جهانی یافته است.
بر همین اساس، لیزنا در این نظرسنجی قصد دارد نظرات کتابداران و مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی نهاد را درباره ساعات ارائه خدمات آنها جویا شده و فضایی را فراهم نماید تا علاوه بر بیان مسائل و چالش های این موضوع، راهکارهای آن نیز توسط مخاطبان لیزنا ارائه گردد.
بدیهی نظرات و انتقادات سازنده در تحقق برنامه ریزی ها و استاندارد سازی سطح کیفی، کمّی و زمانی و یکپارچه سازی و افزایش دامنه خدمات کتابخانههای عمومی نقش اساسی خواهد داشت.
لیزنا مجددا تأکید می کند که در درج نظرات کاربران سیاست مطبوعاتی خود را در پیش خواهد گرفت و در قالب منشور اخلاقی خود که در مقابل دیدگان مخاطبان محترم است، اقدام به انتشار نظرات خواهد کرد.
نوشتن دیدگاه