برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای به مناسبت هفته دولت

برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای به مناسبت هفته دولت

به مناسبت هفته دولت نشستکتابخوان کتابخانه‌ای درکتابخانه عمومی امام صادق(ع) در روز دوشنبه مورخ 06/06/1396 با حضور روسا و مدیران شهرستان دالاهو برگزار شد. در این نشست کتاب‌های «نهج‌البلاغه» نوشته سید رضی؛ توسط حاج‌آقا پور اکرامی (مسئول دفتر امام جمعه شهرستان دالاهو)؛ «تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته محمدصادق کوشکی، توسط الهام مرادی (کتابدار)؛ « اخلاق و احکام کارمندی» نوشته محمود اکبری، توسط سهیلا افتخاری (کتابدار) و «لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، توسط حدیث نیلگی و «پوتین‌های مریم» نوشته مریم امجدی نیز توسط ندا رستمیان (فرهنگی) معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 حمید مهدی پور مسئول کتابخانه عمومی امام صادق (ع) شهرستان دالاهو از برگزاری دومین نشست کتابخوان کتابخانه­ای خود در سال 96، با معرفی 5 عنوان کتاب و با حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی خبر داد.

خلاصه‌ای از کتاب‌های معرفی شده توسط افراد شرکت کننده به شرح ذیل می‌باشد.

کتاب‌ «نهج‌البلاغه» نوشته سید رضی؛ ارائه توسط حاج‌آقا پور اکرامی (مسئول دفتر امام جمعه شهرستان دالاهو)؛

این کتاب مشتمل بر خطبه ها، نامه ها، فرمان ها، حکمت ها و کلمات قصار حضرت علی، امیر مومنان علیه‌السلام به عربی می باشد. البته مطالب و بیانات آن حضرت در زمان رسول خدا، در جنگ ها، در نمایندگی حضرت از طرف رسول الله در شهرها و بلاد مختلف، ثبت و ضبط نشده ...

این اثر ماندگار که از متون اولیه فرهنگ اسلامى است توسط ادیب علامه مرحوم سید شریف‌رضى رضوان الله علیه در سال 400 هجرى از میان صدها کتاب و منبع گردآورى و تنظیم گردیده است . آنچه تردید ناپذیر است این است که علی ـ علیه السّلام ـ چون مرد سخن بوده است، خطابه‌های فراوان انشاء کرده، و همچنین به تناسبهای مختلف جمله‌های حکیمانه کوتاه فراوان از او شنیده شده است، همچنان که نامه‌های فراوان مخصوصا در زمان خلافت نوشته است، و مردم مسلمان علاقه و عنایت خاصی به حفظ و ضبط آنها داشته‌اند

«تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته محمدصادق کوشکی، ارائه توسط سرکارخانم الهام مرادی (کتابدار)؛

نگارش متن طنز را دکتر محمدصادق کوشکی و طراحی کاریکاتورها را نیز مازیار بیژنی انجام داده اند. این پروژه سه فصل کلی دارد: 1- تشکیل آمریکا 2- آمریکا در جهان 3- آمریکا و ایران

تاریخ ایالات متحدۀ آمریکا خیلی جدّی است. آن قدر جدّی که حتی بخش ها و قسمت های شوخی آن را هم باید جدی دانست و طبیعی است شوخی کردن با این تاریخ بسیار جدّی، کار ساده ای نیست، چون آمریکایی ها برخلاف ظاهرشان بیش از حدِ مجاز جدی اند.

کتاب تاریخ مستطاب آمریکا از پس این مهم برآمده است. آن هم در حالتی که تاریخ و جغرافی و تفکر و همه چیز دیگر در آمریکا به سه موضوع اصلی و محوری باز می گردد:«دموکراسی»، «حقوق بشر» و «آزادی». اصولاً هیچ چیز در آمریکا نیست که به این امور مربوط نباشد. کوشکی در این کتاب در سه فصل به موضوعاتی چون تأسیس آمریکا و فضای داخلی آن، سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، با زبانی طنز به روایت تاریخ آمریکا می‌پردازد و در کنار آن در هربخش از کتاب کاریکاتورهای کشیده شده توسط مازیار بیژنی نیز استفاده شده است

یکی دیگر از نکات منحصر به فرد این کتاب استفاده از منابع مرتبط با آمریکا است که در خارج از جمهوری اسلامی تولید شده‌اند. همچنین نویسنده برای نگارش این کتاب از مشاوره عباس سلیمی نمین و فواد ایزدی دو نفر از چهره‌های آشنا با تاریخ آمریکا بهره برده است.    

«اخلاق و احکام کارمندی» نوشته محمود اکبری، ارائه توسط سرکارخانم سهیلا افتخاری (کتابدار)

کارمندان و کارگزاران، گروه بزرگی از افراد جامعه هستند که خانواده بزرگ دولت را تشکیل می دهند. آنان به عنوان بازوان پرتوان دولت در وزارتخانه ها و سازمان ها و عرصه های گوناگون، دولت اسلامی را با انجام وظایف خود یاری می رسانند. این طیف عظیم همچون دیگر بخش های جامعه به تناسب شغلی، مجموعه ای از ارزش ها و ضد ارزش ها و بایدها و نباید هایی دارند که با رعایت آنها نقش مفیدتری خواهند داشت. کتاب اخلاق و احکام کارمندی در سه فصل به کلیات، ارزشها و ضد ارزشهای اداری و احکام اداری می پردازد.

«لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، ارائه توسط سرکارخانم حدیث نیلگی

«لالایی برای دختر مرده» عنوان رمان جسورانه‌ای است در حوزه نوجوانان که حمیدرضا شاه‌آبادی آن را خلق کرده و نشر افق به چاپ رسانده است. رمان با 4 راوی «من»، «مینا»، «زهره» و «میرزا جعفرخان منشی باشی» روایت می‌شود. راوی «من» که فصل اول و آخر کتاب را روایت می‌کند، استاد دانشگاهی است به نام «آقای ناصری» که برای ارائه مقاله‌ای به مجله دانشگاه به دنبال ماجرای فروخته شدن دختران قوچان می‌رود و کم‌کم کنجکاو می‌شود تا ماجرا را تا به آخر دنبال کند و اسناد تاریخی مربوط را در یک کتابخانه در عشق‌آباد می‌یابد که حاوی گزارش میرزا جعفرخان منشی باشی است.

«پوتین‌های مریم» نوشته مریم امجدی ، ارائه توسط سرکارخانم ندا رستمیان (فرهنگی)

پوتین های مریم، خاطرات یکى از زنان خرمشهرى(مریم امجدی) از ایام جنگ ‏ایران و عراق است.

راوى که دوران نوجوانى و جوانى‏اش مصادف با روزهاى جنگ بوده، پس از انقلاب ضمن تحصیل در دبیرستان به ‏عضویت حزب جمهورى اسلامى، جهاد سازندگى و بسیج‏مستضعفین خرمشهر درآمده و دوره‏هاى امدادگرى و فنون نظامى را آموزش مى‏بیند.

با شروع تهاجم عراق به خرمشهر، او در مشاغل‏مختلف چون امداد رسانى در بیمارستان دکتر مصدق، نگهدارى از انبار مهمات مسجد جامع خرمشهر خدمت مى‏کند و در این مدت‏گاهى نیز به خط مقدم جبهه مى‏رود. راوى در این کتاب به نقل خاطراتى از شروع جنگ ایران و عراق واشغال خرمشهر تا زمان آزادسازى آن شهر مى‏پردازد.

خاطراتى از دوران کودکى، فعالیت گروه خلق عرب در خرمشهر، فعالیت راوى در بخش عمران جهادسازندگى و امدادرسانى به مردم‏روستاهاى اطراف خرمشهر همچون روستاى «عباره»، درگیری اى‏سیاسى با مجاهدین خلق (منافقین) در دبیرستان، صحنه‏هاى‏دلخراشى از شهادت مردم خرمشهر، نفوذ منافقین در میان نیروهاى‏سپاه، ملاقات با دکتر چمران در خصوص یک منافق زن، خاطراتى‏از آشنایى با یکى از نیروهاى سپاه و ازدواج با وى، خاطراتى از مجروحان عملیات شکست حصر آبادان، فعالیت در بخش تعاون‏سپاه، شهادت محمد جهان‏آرا، بازدید از خرمشهر، پس از آزادى آن‏ از دیگر مواردى است که محتواى خاطرات را دربرمى‏گیرد.

 

گفتنی است سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های مورد نظر خود می‌پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک می‌گذارند.

 

 

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا